Basbaryton Jakob Bloch Jespersen fik sin musikalske grunduddannelse på Sankt Annæ Gymnasium som medlem af Københavns Drengekor. Det førte til studier ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og siden til Operaakademiet i København. I 2013 modtog han Musikanmelderringens kunstnerpris, i 2014 Aksel Schiøtz-prisen og i 2020 Dansk Komponistforenings Musikpris
Jakob Bloch Jespersen debuterede på scenen i 2002 i Holland House-forestillingen Stalingrad i Turbinehallerne. I 2006 havde han sin debut på Det Kgl. Teater som Angelotti i Puccinis Tosca, hvor han bl.a. også har medvirket som Magister i Kasper Holtens DVD-produktion af Carl Nielsens Maskarade og i Henry Purcells The Fairy Queen med Concerto Copenhagen under ledelse af Lars Ulrik Mortensen. Desuden kan nævnes roller som Leporello Mozarts Don Giovanni på Den Norske Opera, Zuniga i Bizets Carmen på Opera Hedeland, samt Basilio i Rossinis Barberen fra Sevilla og Pitola i Verdis Falstaff på Den Ny Opera, foruden roller i en lang række moderne og eksperimenterende opera- og musikteaterproduktioner; heriblandt Vinterrejse og Barcode med Holland House, Odin Teaterets Ezra på Takkelloftet, Fire vinkler på Medea og den Reumert-vindende Historien om en moder med Figura Ensemble, Joachim Holbek og Rhea Lemans opera The Rosenbergs, Jexper Holmens De mørkeblå lillakvinder i villakvartererne samt forestillingen Light – Bach Dances på Det Kongelige Teater.
Jakob Bloch Jespersen er en efterspurgt koncertsanger over hele Europa med et repertoire strækkende sig fra det 17. til det 21. århundrede. Især har han beskæftiget sig med den tyske barokmusik - og J.S. Bachs musik i særdeleshed - i samarbejde med ensembler som Trinity Baroque, Lautten Compagney, Barokksolistene, Leipziger Kammerorchester, Concerto Copenhagen, Arte Dei Suonatori, Scottish Chamber Orchestra, Nieuwe Philharmonie Utrecht, The Brandeburg Orchestra, og i det moderne repertoire med ensembler som Theatre of Voices, Kammerensemble Neue Musik Berlin, London Sinfonietta, Figura Ensemble, Athelas Symfonietta og Scenatet.
Jakob Bloch Jespersen kan høres på en række indspilninger, bl.a. som Jesus i Heinrich Schütz’s passioner og i en serie indspilninger af Buxtehudes vokalmusik for Dacapo Records, Kurt Weill for det belgiske selskab Glossa samt Händels Brockes Passion og Bachs H-mol Messe med Concerto Copenhagen for tyske CPO. Blandt Jakob Bloch Jespersens egne produktioner kan nævnes udgivelser af Thomas Kingos Åndelige Siungekoor og H.A. Brorsons Troens rare Klenodie på Dacapo Records samt podcast-serien Kære Carl… om Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens stormfulde ægteskab, der er at finde på DR-Podcast.